sunnuntai 25. huhtikuuta 2010

Ylellist lukemist ja suunnitelmii


Mulla on muutama kirja lainassa kirjastosta ja hello, oon liekeis. Toinen on "Period costume for stage and screen", oikeestaa vaan yks osanen Jean Hunnisettin kirjoist, tää kipale kattaa naisten muotia ajalta 1800-1909. Nyt tuntuu et rokokoo alkaa maailman nerokkaimpana tyylisuuntana siirtyy hiukan syrjään ja 1800-luku jylläämään. Ja toinen opus työn alla just nyt on Norah Waugh'n kirja "The cut of men's clothes 1600-1900". Sillee jyrkempää dataa, originaalei kaavoi osin siinä mis Hunnisettin kirjassa on kyse nimenomaan siitä miten saadaan tehtyä vaatetta ja asua epookkiin ja tallennettua selluloidille.

Yks syy miks taas touhuun vanhain kaavain kans on se et syksyks olis tarkotus saada tehtyy pieni malliston tynkä kun marraskuussa on tapahtuma jossa olen mukana, Dressing Mimia. Kun tilanne vaatii rockia ja burleskia ja mä haluan olla tietty uskollinen itelleni ja tehdä miesten vaatteita mulla on nyt päällä pohdinta miten yhdistän kaiken.

Jos mä mietin rockia, mulle tulee mieleen tietty ekana Freddie Mercury ja Queen, koko se mielipuolisen arrogantti kukkoilu. Seuraavana mulle nousee takaraivoon mielikuvia Ziggy Stardustista vaikken ole ees mitenkää suuri fani, tai siis ollenkaan. Mut onhan se tyyli ihan kohdillaan ja siinä on vahvasti mukana sitä androgyniaa mist toisaalta tykkään, enemmänki täysin.. meinasin laittaa aseksuaali mut sehän nyt ei pidä olenkaa paikkansa, pikemminki päinvastoin. Mulle rock on huumoria ja seksiä, likimain narsistista otetta elämään ja toki, muotiin ja vaatteisiin.

Mitä on burleski mulle..? Ihan rehellisesti mä en tiedä burleskista oikeen mitään, sillai tarpeeks. Mulle tulee mieleen lähinnä Dita Von Teese ja se ei nyt hirveen kauas kanna. Joo toki mulla on nyt se burleskin ydin sillai hallussa et tiiän kinda mitä siin tapahtuu ja näin mut se on hiukan taas kyse mulla enemmän kait siitä et se on kovin vahvasti naisten juttu, naisille ja naisilta vaikka toki mukana miehiäkin on viljalti. Ja sit mä haluan lähteä mukaan miehillä.

Kun nyt mietin rockia ja burleskia, androgyniaa ja seksuaalisuutta ja sitä kaikke miesten kantimilta päästään kovin helposti taas aivan sinne alkulähteille; seiloreihin ja drag queeneihin. Seiloriessa tykkään et saa olla kovasti miehekästä, punttia ja nättiä ja jos mukaan sotkee jotain vahvasti naisellisii elementtei all the better. Mieleen nousee tietty ihan ekana Querelle ja Papillon. Ja kuten olen aikasemminki samojen kuvien kohdal sanonu jostain syystä Cabaret on mulle kovin seilori-henkinen leffa.. Tai ehkä se Cabaret ei o niinkään seiloria ku se on mun käsitys burleskista, et näen sen enemmän kabareena, seksin ja iloittelun värittämänä sukupuolivapaana vyöhykkeenä.

Mistä pääsen seuraavaan aiheeseen eli drage queeneihin. Mä tietty pidän kovasti mut samaan aikaan mua ehkä hiukan jo nyppii vastaan ne samat turnerit ja madonnat unohtamatta koivuniemee et must on ihan mahtavaa jos koko tämänkin konseptin nostaa hiukan uudel tasol. Ja ihan ehdoton siin on tietysti Hedwig and the angry inch. Gotta love it..

Eli näil eväil mun pitäs nyt työskennellä. Ei ollenkaan huonot lähtökohdat, ei. Ja ku mukaa sotkee viel mun suuret fiksaatiot punkkareihin ni siin sitä sit ollaan.

In a nutshell, 70-lukua ja pukuhistoriaa, naisii ja miehii, seilorei ja maakrapui. Marlene ja Liza, Querelle ja Elisabeth I.

Mua harmittaa ihan sikana ettei löydy enää sitä ihan mielettömän upeeta videota.. en ees muista sen jannun nimee mut se kuka oli maalannu mustan tiukan jakauksen kaljuunsa ja esitti ihan mielipuolisen nätisti Dietrichin "Want to buy some illusions".. löysin sen linkin omista varastoista mut siinä ei o nimeä ja toisekseen se video on poistettu tuubista.. Oh dear. Mut korvaan sen sit Hedwigillä.


2 kommenttia:

  1. Rokkiin liittyen kaks komppausta:
    Freddie Mercury ja Ziggy Stardust on aina loistavia inspiraation lähteitä. Mitä diivoja!

    Ja: "Mulle rock on huumoria ja seksiä, likimain narsistista otetta elämään ja toki, muotiin ja vaatteisiin." Erinomainen määritelmä! Just noin mäkin sen näen.

    VastaaPoista
  2. Ja niin joo, kiitti myös kirjavinkeist! Noi oli mulle entuudestaan vieraita, mut pitää tutustua. Vaikuttavat kiintoisilta.

    VastaaPoista