sunnuntai 15. marraskuuta 2009

5 Guilty pleasures / 5 pleasures

Stella
sano et oon simply divine ja haastetta tuli kehiin ni täytyy reagoida. Viiveel tietty niinku mulla tuntuu kaikki tapahtuvan nykyää mut täl kertaa mul on ihan sairaan hyvät tekosyyt, et muuttoo ja kaikkee, nyt ollu kipeenä pari päivää ja vaan nukkunu ku Etsivä Lea Sommer on pyöriny hiljaa taustal. Sanomattakin selvää etten o yhdenkää jakson kohdal ollu mitenkää kartalla et mitä tapahtuu mut loppuhuipennukseen oon aina havahtunu ja sillee voin kertoo et ihan hyvin kaikki aina päättyy. Se on melkee yhtä pätevä ku Wallander, mut otetaa tää viel pienel varauksel koska en o tosiaan nähny yhtää jaksoo sillee et voisin varmaks sanoo.

Seuraavana alan komppaamaa oikeestaa kaikkii ketkä on eri suunnis kommentoinu ja iteki kertonu omist guilty pleasureistaan et mulla on kans hiukan issuena tavallaan sanoo et asia mikä tuottaa mielihyvää pitäs kokee jotenkin syyllisyyden kautta, siis se mielihyvä. Must se ei o kliffa ajatus. Hedonismi rules ja pian pääsen aiheesee oikeen kunnolla.. Eli mua on viime aikoina alkanu hiukan risomaan lehtien.. en ees tiiä voinko "syyttää" suoraan mitään mediaa ni puhun yleisesti niistä ketkä koittaa muokata meidän ajatuksia; "ne" pirut. Mua on jo kauan hiukan laittanu silmään tapa markkinoida esim. just ylellisii herkkui jotenkin kiellettyinä nautintoina, eli varmaankin juuri niinä guilty pleasures-henkisinä arjen ylellisinä tuokioina. Ruuasta on tullu (ja juomasta) jotenkin mystinen ja omaa elämäänsä elävä olento, toisaalta kaiken pahan alku ja juuri ja kuitenkin se on täysin välttämätön. Ja se mua rasittaa, koska itekin sorrun siihen etten voi oikeen ajatella mitä tänään söisin ilman et sorrun heti selittelemään et okei voin syödä pastaa vaik siin on tappavii hiilarei koska olin aamul koiran kaa pidemmäl lenkil ja sit jos syön vaan kaalisalaattii sen kupees ni on terveellisempää ja bla bla vittu bla.. Sama shoppailu ja kuluttaminen. Koko aika media rummuttaa meitä ostamaan ja kuluttamaan, päivittämään vaatekaappia ja H&M ja Zara puskee maailmalle uutta ihan siinä missä Dior ja Chanelkin en kiellä yhtään ja toisaalta pitäs olla tiedostava ja ostaa vaan reilun kaupan roosalla nauhalla varustettua käsin tehtyä ja kaiken kestävää bambua nukkena ja vaatteena, jalassa autonrenkaasta kierrätetyt no sweat-tossut. Ja tää mua risoo kuten olin ymmärtävinäni muittenkin risoontuneen (?) aiheeseen. Toisaalta meidän odotetaan olevan just kuluttajia ketkä humaa rahaa ylellisiin ruokiin ja hemmottelee itteensä ihanilla merkkialusvaatteilla ja sit ei sais syödä epäterveellisesti, ei sais tuhota maapalloa turhilla vaatteilla. Ja kun ihminen on rahaton ja perustaa blogin minkä se nimee nikkelasti Poverty Deluxeksi iskee ihmiselle hirvee tarve selitellä ettei kyse o siitä etten HALUIS kuluttaa ja shoppaa et en o hippi ja loveen kybäl merkkei ja niinku fäsönii ja oon niin with it et mikä on tän sesongin juttu ja Gallianon viime mallisto oli niin boring etten ostas siit mitää vaik joku mun 5 luottokortist toimiski (paitti ne yhdet housut ja ne pari paitaa).

Eli mun 5 Guilty pleasures;

1. Pasta. Mä oikeesti rakastan pastaa, ihan sellasenaan pelkäl suolalla ja voilla tai sit simppelil öljykastil terästettynä. Aikoinaan olin tiukasti et ei hiilarii ja sillon mul tuli pastaa/riisii/perunaa kohtaan järjetön angsti ja edelleen pykii välil morkkis ku laitan spaghetit kiehuun. Miks? Jos haluu laihtuu ni sen voi tehdä perin hyvin vaikka pelkällä pastalla, belive you me.. been there done that joskus teininä ku elin pelkällä makaronilla ja laihduin 11 kiloo (okei sain bonuksena erittäin pahan anemian ja kaikkee muuta nihkeetä).

2. Juusto. Mulla ei o juuston kohdalla muuta issuee kuin sen rasvasuus, peruja toisesta laihdutushulluudesta ku atkins. Ei saa olla rasvaa, ei saa syödä juustoa, ei ei ei.. Miks ei? Juusto on jotain ihan järjettömän hyvää, mun koirakin tietää sen. Jos syön juustoa ni voin vaikka polkee mun kuntopyörällä vartin pidempään ja miettii josko söin muutaman omenan lisää seuraavana päivänä.

3. Liha/munat. Näihin mula oikeesti liittyy eettist issuee ja traumaa. Näiden tuotteiden pitäs olla aina, vain ja ainoastaan luomua. Lihan syöntiä olen jo muutenkin vähentäny viime aikoina ja olen ajatellu et se linja vois jatkuu ja syventyy. En oikeen koe ajatusta kokonaisvaltasesta kasvissyönnistä mun kohdal.. mahdollisena koska ihan vilpittömästi pidän lihasta. Silleen hyvin paistettu pihvi on jotain.. aah-- ihanaa. Mutta olen viime aikoina alkanu miettiin et sen lihan syönnin kun harventais vois sit ostaa jonkun luomulihan kun sitä syö. Sais omaa syyllisyyden taakkaa kevennettyy. Lapsena kun vaari vielä eli mein joulukinkku oli aina luomua, aikana kun sanaa luomu ei vielä kinda ees tunnettu. Siat oli ja eli vapaana maalla,ne oli kesät ulkona ja ne teurastettiin ite ja savustettiin naapurin pienessä savusaunassa. Ja needless to say ne oli parhaita joulukinkkuja ikinä.

4. Kuohuviini. En ees tiiä miks tää on listalla. Kuohuvan suhteen mulla ei o ikinä ollu oikeestaan issuee. Paitti sinä kesänä ku elin Moët&Chandonilla ja Stolishnayalla ja syksyn tullen luottokunta ilmotti et kortti poikki ja palaset heille ja odotellaan sit pari vuotta ennen seuraavaa korttii. Mut ei, en oikeesti suostu ottaan tästäkään oikeit tunnontuskii; mul oli ihan sairaan hauska kesä. C'est la vie ja bon appetit.

5. Keittokirjat. Voisin lukee ja selailla keittokirjoi ihan hamaan huomiseen. Varsinkin nyt mulla on tietyn alueen kirjat kovaa valuuttaa. Parhaillaan Italian pastoja ja Välimeren alueen keittiö kirjastosta lainassa, lahtelainen merimie toi mulle 2 kirjaa Ruåtsin keittiöstä ja sit mutsi aikoinaan ostanu sellasen paksun kaikenkattavan julkasun. Isot, kauniit värikuvat, hyvä leiska (miks mä käytän sanoja mitä vihaan? Siit tulee jotenki rapsakka olo ku täytyy makustella voik jotain sanaa käyttää hyväl omaltunnol, et onk se elämän makuinen.. kai se baltiarallaa on ja 6 mummonmarkkaa päälle) ja silleen, kiinnostavaa asiaa eli se kielletty ja paha ruoka. Jos tota listaa lukee ni voi aika hyvin päätellä et mulla on ruokaan ja syömiseen aika kinkkinen suhde..

Ja mun netti pätkii nyt niin hyvin et palaan asiaan ens viikolla, mulla paljon sanottavaa omist syyllisyyksist ja morkkiksist, stresseist ja muutamasta ihanast vaatteest.

Palaillaa.

No laitetaa viel yks biisi ku ollu eri puolil monta kertaa varmaa mut VITTU TÄÄ ON HYVÄ BIISI!!! Ja kuuluu tavallaa asioihi mist haluun tyystin eroo et pidän mist pidän, vilpittömästi. Monil tarve hirveest selittää et tykkää jostai ku se nii huono/ruma/whatever et on niinku jo hyvä/kaunis/whatever. Mä en haluu sellast selittelyy yhtää, tykkään kaikest mikä on hyvää ja hyvää on niin eri sorttist paljon. Volat kaakkoo!

Ja kaikki on jo haastettu mut silti kaikki on vaan divine. Palaan hei tähänki ens viikol, jos en ni alkakaa laittaa tekstarii perää.

3 kommenttia:

  1. No niin, kiitos tästä tekstistä, listasta, avaamisesta ja Billystä! Oon sun kanssa niin samaa mieltä syyllistymisen ja SELITTELYN vittumaisuudesta, ettet tiiäkään.

    VastaaPoista
  2. Mainioo tekstii!

    Ja samoil linjoilla oon: mä kans tunnistan hyvin tuon liha/muna -problematiikan! Vaikkakaan en kummastakaan olis valmis kokonaan luopumaan, niin luomuun pitäis varmaan munkin entistä enemmän vaan keskittyy niissäkin.

    VastaaPoista
  3. kato mokasin jo kommenttiniki ku se katos. justus tunki semisti sylii ja de va de.

    mut sitä olin sanoos et korjasin tuon laihtumisen, makaronil lähti 11 kilo ei 1 koska mikä saavutus se nt olis.?

    sit komppaan kans ainaki stellaa ja annaa näin äkkiseltää et juusti ihan juustona on taivaallista. meil ollu monasti juusto-festareita et kaikki ostaa 2-3 hyvää juustoo ja sit istutaa iltaa juustot framil ja muutama pullo skumppaa syyläris ja paratiisin portit aukee.

    en osaa ees oikee sanoo mikä juusto on mun lempparii koska ne on kaikki niin hyvii. sinihome on ihan parasta mut niin on hyvä goudaki ja sit kaikki lampaan- ja vuohenmaitoset ja oikeen tiukat ja kuivat parmesaanit. pecorino on sellanen ku osaan sanoo et hyvää mut se taitaa olla just lampaanmaitoo..? ja sit sellanen ku brandypähkinä.. viinille baarissa on la jaran (paras prosecco ikinä..) ohel aika hyvät juustot ja sillon tällön on tullu touhuttuu juustolautanen pöydäs pari pulloo la jaraa kitanneena ja olo on olu vaan NIIN hyvä. okei sillo kans toimis luottokortti edelleen.. yhyy yhyy ihania aikoja.. mut nii on tääki. elämä on ihmisen parasta aikaa. palaan tähän onnelisuutee ja sit mieles ollu kans ystävyydest kaikkee dataa ku pitäs saada julki.

    ja nii anna kiitti laseihin liittyväst kommentist ja kamicha willkommen jaakon ihmeelliseen maailmaan.

    VastaaPoista