lauantai 19. joulukuuta 2009

Lisää kenkii ja saappaita..

Tohon edelliseen viitaten mulla on auennu ihan uus maailma netis, kiitos lahtelaisen seilorin. Meil käänty yks ilta puhe punkun ääres kenkii ja saappaisiin ja semminkin päädyttiin lapikkaisiin ja huopikkaisiin. Olin yks ilta tai päivä (menee sekasi ku pimeet koko ajan) just pähkäilin huopikkaiden mysteerii jonkun liikkeen ikkunas ja muistan et mullahan oli lapsena huopikkaat. Ne on nerokkaat, en ala dissaa yhtään, mut en mee niihi sen enempää ku keskityn asiaan. Siin puhues googlasin tietty heti lapikkaat ja linkki-vinkki vei mut Töysän Kenkätehtaan sivuille. Mul on hatara ajatus et saman lafkan nahkaset korkeekorkoset kengät jätin hulluuksissani Lahden Anttilaan taannoin mut ne on mennyttä elämää, ei niistäkää sen enempää. Mut siis se ei ollu se juttu vaan se, et siel sivuil tuli vastaan jatsarit. Terminä tuttu, mut koskaan mul ei o tavallaan auennu ihan täysin se jatsarin syvin olemus. Nythän voi kuvast katto et miten mallaa. Ja mun silmiin näyttää hienolta, sangen hienolta. Toi nilkan tasanen rypytys on puhutteleva, samoin kuin korkee, suora varsi sen yläpuolel. Ihan hippasen pohdintaa aiheuttaa ton saappaan kärki, et meneen liian tillukkaaks, mut toisaalta jos saappaal on kokoo 46 (niinku mun tapaukses pitäs olla) ni siit ei kait ihan heti saa balleriinaa mieleen. Kuitenki musta nahkasaapas.

No joo, niist ite lapikkaist, mähän tietty aloin heti disauttaa et pitäs olla sit mustat, et ne beessit on niinku niin ankeet, ja hallelujaa, ekat mitkä sivuil on laitettuna kuvan kans on juurikin..

..nämä mustaks mainitut menokkaat. Käännetty varsi; nerokas, koukku-kärki; nokkela detalji muuten niin latteaan kenkään, ja tietty etäisesti korseteista muistuttavat nyörit saappaiden takana, taitetus osas.

Osa syy miks nää kolisee mulle ehkä niin paljon on se et näis on niin kovin paljon mukana menneen maailman mallia ja muotoo, jopa alkaa kajastamaan takaraivos muskettisoturit ja seikkailut, menevät nätit miehet kiharoissaan ja samettiviitoissaan. Miinuksena tietty se et liikaa alkaa muskettisotureiden taka nostamaan päätään sellaset ilmiöt ku esim. Lauri Tähkä.. ja tää ei o millään muotoo disautusta tääkään ite herraa kohtaan, enemmänki siihen pohjalais-häröilyyn. Ja toisaalta jos vaappuisin Turun katui näis en tiedä mitä laittaisin ylle muuten. Mut onhan nää hienot. Mutenki mun silmää alkanu taas kerran miellyttää kansallispukujen muodot, miesten pukujen siis. Nättii takkii ja liivii, hienoi leikkauksii kauluksis ja käänteis, kliffaa polvihousuu. Ne tyykit on tietty hiukan iffy mulle, mut jos funssaa mustana ja harmaana ni moi kauniit vaatteet. Kans ne kultanapit tekee mul tiukkaa, niinku kulta herkästi muutenki.. Toisalta miks mä en tykkäis kansallispuvuista kun ne on peräsin ungefär ajalta mist niin kovin tykkään, 1800-luvun huitteilt, sulaahan mun sydän kaikkien Jane Austen-filmatisointienkin kohdal niitten vaatteiden kans. Niin vaan nättei.

Meil oli koulus tietty pukuhistoriaa ja toki suuret ja laajat kaaret piirrettiin kans kansallispukujen ja kansanpukujen historiaa. Ne ei koskaan ihan hirvest napannu mua, et minkä kulmakunnan kolttu on millanen ja miks, mut kun nyt aattelen ni eipä sekään pahaks olis tietää tarkemmin, koska tokihan ne vaikutteet eri vaatteisiin on tietty tullu eri suunnilta ja kuitenkin taas se miten kansa tai rahvas on pukeutunu on ollu jokseenkin eri maailmasta ku aateliston (esim..) ja onhan se muodin historia, mitä kovin tykkään lukea, myös paljolti yhteyksis säätyihin ja koko yhteiskunnan rakenteeseen. Ja kans se miten muotia säätelemällä on pidetty kiinni omast paremmuudest ja korostettu sitä.

Me vietettiin joulua eilen. Seilori on meril jo tänää ni oli siin mieles pakko. Tehtiin paahtopaistii ku Stokkal oli nautaa luomuna. Sit perinteiset lanttu- ja perunalaatikot mitkä ostettii valmiina, rosolli ja mun salaista pahetta säilykeherneitä. Oli kliffaa, ruoka oli sairaan hyvää ja juoma kans. Otettii hiukan siiderii ja sit, kas kumma, oli jostain ilmestyny pullo Moët&Chandonia kaappiin. En o aikoihin lussuttanu sitä mut sisso se on hyvää.. oikeen nektarii. Meidän juhlan ja arken kuuluu kans Hynttyyt yhteen, ihan aina. Niin hyvää matskuu, joka taval. Mut siin on sellanen biisi mitä Virpi Nieminen eli Hannele Lauri hyräilee ku se dumpataa (mikä on aika usein.. raasu..) ja siit löysin vaan yhden version, ihan tylsästi still-kuval varustetun videon. Laitan sen nyt tähän koska on must oikeesti komee kappale.

8 kommenttia:

  1. Jos olisin mies, niin mulla olis varmana nuo mustat lapikkaat. Vetäisin ne jalkaan kulahtaneiden farkkujen kaveriksi, ja yläosassa voisi sitten olla krouvia villapaitaa laivastonsinisenä, mustana tai harmaana. Ja vintagemallinen harmaa sarkatakki. Raitaakin vois olla. Vaikka pitkän kaulahuivin muodossa. Ja lätsä. Pieniruutuista villakangasta.

    VastaaPoista
  2. pannahinen kamicha, latasit just silmien eteen niin reppavan kokonaisuuden et alkaa oikeen mieli kiertään mahiksii hankkia noi lapikkaat. ja hassu sattuma oli must se et mustat lapikkaat oli edukkaimmat, olik se nyt äkkiseltää ulkomuistist 129 ku ne "perinteisemmät" oli liki 300€.

    should i..?

    VastaaPoista
  3. mä niin näin sut jo noissa lapikkaissa, harmaissa pilleissä (wonder why...), seilorivillakangastakissa ja pipossa. iso punanen huivi vaan vilkkuis ja joulun aikaan epäilis, että jostain kuuluu helavyön helinää, mutta se oliskii vaan juntunen kulkuspannassa... mut kamichan on parempi. ääni sille!

    VastaaPoista
  4. joo mä oon kans hiukan pöllämystyny et näit mut harmais pilleis.. tuskin koskaan, almost never..

    mä jo aloin funssaamaa et mitä mul olis takkei noitten kans sopivii. mul olis se musta mantteli-henkinen filippa k mut sen kans vois tulla liian jotenki.. sillai sotaisa (en osaa täs horrokses paremmin selittää). mut melkee se olis mustaa ja harmaata asu ja asusteis vois sit laittaa just vaik punasta. ja ruutulätsii mul on jo muutama plakkaris. sit voi alkaa pohtimaan et olisko sit aihetta ostaa se musta nahkanen lätsä, tai meniskö jo liian pitkäl..?

    mut joo, seilorihenkee pitäs kompata kans, ja jotenki just ajatus hiukan krouvimmast villapaidast viehättää kovin.

    juntunen lähtee jouluks reissuu ja tulee vast ens vuoden jälkee taks ku mul kaikkee hesaa ja ruottii siin välis. mut muuten joo. ja jännä et otit ton helavyön ajatuksiin ku sekin mun mieles kovin pyöriny.. siin on jotain hienoo mut se menee liikaa sit jo elonkerjuun puolel. ei sillee hyväl taval. mun mielest.

    VastaaPoista
  5. Mulla on tuon mestan ruskeat lapikkaat, tajuttoman hyvää tekoa. Sattumoisin ruskeat oli ainoat, mitä sai kokoa 35, itseasiassa malli niin reilun kokonen, että 34 olisi passannut. Käytössä kengät ovat alkaneet tummua ja muuttua kauniin punertaviksi. Suosittelen, ei jalkoja palella!

    VastaaPoista
  6. must ihanaa et ollaan ääripäis, mun täytyy aina kattoo et menee koot varmasti 46 saakka.. mulla on yhdet vihreet tennarit kokoo 50 koska halusin vaan kokee sne tunteen et on oikeesti liian isot kengät. anyway, noitten kohdal voin sit olla varma et 46 piisaa ja vois jopa funssaa et ei kai 45 olis ok mut ei kannata alkaa liikaa kikkailee.

    ruskee nahka on must aina ollu ihan mielipuolisen kaunista, just siks et se monasti elonsa aikana muuntuu tosi nätteihin sävyihin. musta nahka tietty kuluu nätisti mut sen sävy tai väri ei ihan samal taval muutu ku ruskeen eri sävyjen. mulla vaan mustat on melkee ainoo mahis ku oon aika mustissani lopulta koko ajan. ja harmaissani..

    VastaaPoista
  7. Onpas loistokkaita kenkiä! Ihania! Mikä harmi, ettei naisten kokoja ole saatavilla noista jatsareista...

    Mut siis komppaan ihan täysillä sekä Kamichan että Stellageen mielikuvia! Lapikkaat sulle! Ja yläosaan tosiaan villaa, pieni ripaus raitaa kokonaisuuteen (joko huivissa tai villapaidassa itsessään), koipeen farkkua. Olis huima look!!

    Mä olen kovasti kaipaillut aitoja huopasaappaita (mulla oli kanssa lapsena sellaiset); olisivat ihan killerit kuivassa pakkassäässä. Jos joku vain tietää, mistä moisia saa (netistä tai Turussa!), niin vinkatkaa, please!!

    Niin, ja HYVÄÄ UUTTA VUOTTA!!!!!

    VastaaPoista