tiistai 8. joulukuuta 2009

A right to shoes

Mulla on ollu kriisii viime aikoina. Talvi tekee tuloaan ja on silleen kylmä ja mun tennarit ei enää oikeen pidä jäisel maal saati mun rumat mut jalas ah, niin ihanat Niken varsilenkkarit. Oon ollu huonona et tarviin talvisaappaat tai kengät, lähinnä tietty mieli hamuillen kunnollisten prätkäbootsien perään joihin ei o millään varaa. Noh, veropalautukset toi muutaman sata euroa ylimäärästä ja ajattelin et humputtelen itelleni kunnolliset jalkineet talveen. Nyt tää poverty deluxe ajattelu sit pääsi valloilleen kun ajattelin et tarviin hyvät (eli laadukkaat) kengät tai saappaat, jotka kestää aikaa. Siltikin mulla oli rajotteita hinnan suhteen eli laatujalkineitten piti osua tiettyyn hintahaitariin mis kyl oikeesti on valinnan varaa jo ihan mukavasti. Seuraavana kenkien/saappaiden pitäis olla äärest tyylikkäät, klassisen hienot ja monikäyttöset ja silti mun näköset, eli raflaavan emeet. Tää onkin sit suurempi issue Turun miestenkenkien valikoimassa.. Sen mitä olen kierrelly ni ei o osunu silmiin just niitä kun olis ihan pakko saada, ja toisaalta ajankohdan huomioiden ajattelin olla kaukaa viisas ja odottaa 3 viikkoa kun oikeesti luultavasti kaikki kengät romahtaa hinnaltaan hiukkasen.

Kaiken tän tukustelun jälkeen ja aikana mulle kuitenkin valkeni myös se seikka et mulla on kenkii ja saappaita sekä saapikkaita ihan mukavasti, sillain et voisin kuvitella ensin käyväni läpi jo olemassaolevat ja miettii sen jälkeen uudemman kerran et millaset haluan/tarvitsen, ja tietty ratkasta sen pähkinän et onk se pelkkää halua. Mulla on rahattomuuden aikana ollu monta kertaa tunne et kun tulee rahaa haluan ostaa jotain ihanaa itelleni. Nimenomaan ajatus et haluan vaan ostaa jotain, miettimät sen enempää tarviinko jotain. Mut nyt muutama esimerkki jo olevist kengist ku oikeesti soveltuu talveen.

Ekaks saapikkaat tai nilkkurit jotka oli aikoinaan osa mun palkaa tehdessäni hommia yhdelle kaverille. Must tyylikästä maksaa palkka kenkinä.. Anyway, nahkaset, harmaan ja mustan kirjavat menokkaat. Kärki on melko suippo, mut must on äärest kliffa detalji et pohja on kulmikas kärjestä. I like it. Nää on hyvät jalassa, kunhan jalka tottuu sen 20 minuuttia kapeaan kärkeen. Miinuksena on et pohja ei o ihan suunnattu Suomen semisti jäiseen maaperään eli nää on hiukan liukkaat. Korkoa on kans, tai siis kantaa, sen verran enemmän ku mun muissa kengissä et pidemmän käyttötauon jalkeen tuntuu melkeen siltä et olisin pitkä.. Kärki on sen veran suippo ja pitkä et välil tuntuu et ihan pitäs keskittyy kävelemiseen ettei kompuroi esim. portaissa. Mut yhtä kaikki, nää on ihan kelpo saapikkaat niihin Turun keleihin ku ei o miinuksel, et vaan enemmän märkää.

Sit tietysti on mun ihan parhaat luotto-kengät eli Berliinistä ostetut punaset, hippasen kiiltonahkaset Martensit. Soveltuminen talveen on varmaan kaikkien maihareita käyttäneiden tiedossa ja mua kiehtoo suuresti tää väri. Oon aika harmaa ja musta ihminen mut monasti laitan maihareitten kaveriks päähäni punasen Cousteau-pipon ja must on hieno ajatella et mula on mustan tahi harmaan varren molemmissa päissä varotusväri et loppu tähän. Mustat maiharit olis kans kivat, mut mun mustat maiharit on pohjast niin pahasti haljennu ettei sovi märkään ja lumiseen aikaan käyttää, falskaa kaiken samassa sisään ja jalka kastuu. Plus se näyttää vääräl taval kulahtaneelta.

Nää on hankalat. Tykkään periaattees kovinki, aikoinaa Utrechtist ostin ku tuntu ettei elämä jatku ilman näitä. Tai siis, mulla oli mun konjakinväriset käärmeennahkaset spittarit mukana ja tarvin niihin sopivan takin. Ostin Amsterdamista kirppikselt punertavan ruskeen prätkärotsimaisen takin mut se ei sopinu kuitenkaa niitten mun kenkien kanssa ja piti hakee takkiin sopivat kengät ja löysin nää. Se oli toki lempeä alusta saakka, mut täs painaa kupissa mun henk.koht. issue etten osaa oikeen yhdistää ruskeeta ja mustaa, eli näit tulee käytettyy harvemmin koska ruskeeta mulla ei niin paljoa ole vaatteessa. Mut tykkään näistä kun kärki on niin talttamainen, et ei kaikki olis niin tiukan suippoo ja terävää. Mun pitää vaan diilata mun ruskeet vaatteet jotenki framil ja ottaa käyttöön.

Ja sit on nää. Stokkalta syksyllä 2007 jos en ihan väärin muista just ennen Hollantii lähtöä. Elämä ei jatkunu ilman saati mahdollisuus lähte opiskelee ulkomaille. Nää on oikestii ihanat. Hippasen prätkä/ratsastussaapasta mukana, mustat ja silti jotensakin sirot ja klassiset. Muhun vetoo kovin tuo reikäkoristelu ja hienot yksityiskohdat leikkauksessa, sekä se seikka et vaikka on vaan vetskari sivussa ni mun rintava jalkani sujahtaa aika iisisti sisään eikä pursta tai kiristä mistää. Ne kengät ja saappaat mitä oon eniten sivusilmäl kattellu et uuset talveen on lopultansa aika liki näitä ja nostaa mulle relevantin kysymyksen et tarviinko oikeesti toiset likimain samanlaiset vaan siit ostamisen ilosta, tai olisko nyt fiksumpaa vaan elää näitten kanssa? Kuitenkin muistetaan sekin ettei esim. nää saappaat oo montaa kertaa ollu jalassa et on likimain uuden veroset. Et onk se mun halu ja tarve ostaa uudet kengät mis suhtees.

What say you, pärjäänkö näillä talven 2009/2010?

7 kommenttia:

  1. no ku ihan hiukan saman tulokseen päädyin. ja nytki jalas nää mustat saappaat ni kun on kans hyvät jalassa.

    ja btw huomaisn et tuol blogspotin takapihaloikee näky kaikkee tilastoo ja infoo ni siel on kans kohta et mulla on 1 lukija. not bad. en oikeesti ees tiiä mist saa klikattu tollasii juttui et ketä mä luen sun muuta.. oppia ikä kaikki, tänää aikaa taas rullaa ees taas.

    VastaaPoista
  2. mä oon sun lukija... hehee. saat lisättyä niitä home-sivulta url:n kanssa. helboo ku sigari.

    VastaaPoista
  3. Kyllä mä kans oisin sitä mieltä et noilla pärjää. Värissä ja muodossa löytyy, ja hyvä että myös käyttömukavuudessa.

    VastaaPoista
  4. Noi on kaikki mahtavia ja klassikkoja edgen kanssa (mut jos aleissa tulee vastaan jotkut yli-päräyttävät, osta nekin jemmaan)! Mua on alkanut viehättää eräiden poikakaverien harrastamat teräväkärkisyydet muuten lökön ja grungen ilmiasun kanssa, siihen menis noi ekat ihanasti. Koska tiedän KAIKEN liukastumisesta, suosittelen että teetät niihin suutarilla paksut ja syvempiuraiset gummipohjat, myös kantoihin. Nimim. Häntäluu -75

    VastaaPoista
  5. kide inkeist irma ja sugar, mä oon kovin tykästyny ajatukse et näillämennää.

    ja oon kans funssannu et täytys varmaa laittaa suutarin kautta noi yhdet lipokkaat kuntoo.

    ja kans oon kyl mietiny et JOS ales tulee elämää suuremmat kengät vstaan ni ne on sit vaan pakko poimii, jos ei muuta ni koristeeks eteise.

    VastaaPoista
  6. Mä tykkään noist kaikist, sullahan on mahtavat kokoelmat tossa!

    Ihan erityisesti puhuttelee jotenkin ekat ja vikat: loistokkaita mustia saappaita/saapikkaita kumpaisetkin! (Ja voi miten mä haluisin just tuollaiset kuin nuo sun viimeiset.)

    VastaaPoista